16 Ocak 2012 Pazartesi

Yeni Mezunların Sorunları


İstediğiniz bölümü okudunuz,artık üniversite mezunu oldunuz,kepinizi havaya attınız ve dünyaaa ben geliyorum diyerek iş hayatına baslayacaksınız..Bende mezun olduğum anda cok mutluydum,sevınclıydım..Annem benımle gurur duymustu mezunıyet törenimde..Okurken, hatta 15 yasımdan beri iş hayatına aşinaydım.5 yasımda ılkokula basladığım ıcın,erken yastada lısedeydım,okul arkadaslarım hep benden buyuktuler.Lisedeyken meslek lisesi okumustum,süper liseye puanım yettiği halde illaki muhasebe okucam ben diye diye ticaret lisesine gittim.Bütün okul hayatım boyunca tam bi inek öğrenciydim.Lise son sınıfta stajımı büyük bir firmada yaptığımda 15-16 yaslarındaydım.Mezun olduğum yıl üniversiteyi kazandım iki yıllık bir bölümü, bizim zamanımızda öss öys vardı.İstanbul dışını yazmadım,annem izin vermiyordu derken İstanbul'u tutturdum..Hem okudum hemde part-time işlerde çalıştım.Mezun olduğumda ise harika işlerin beni beklediğini sanıyordum..Öncelikle staj yaptığım devasal şirkete gittim.Aynı dönem staj yaptığımız arkadasımıda orda gördüm,hatta kendisi lise mezunu ve insan kaynaklarının asistanı olarak görevine devam ediyordu..Ben tabi üniversite mezunu olduğum için hemen beni alacaklar sanıyorum,selamlastık cv n nerde dıye sordu arkadasım,tabii o kadar biseyı bılmıyormusumkı cv mı bıle hazırlamamıstım..Kız bana yardımcı oldu o hazırladı ilk cv mi..Sonra insan kaynaklarıyla gorustum,onlar bana dört senelik mezunu olmam gerektığını,yabancı dıl bılmem gerektığını soyledıler..Kapının dıbındekı kız lıse mezunu o nasıl burda calısıyordu dıyemedım tabıı..Cunku sanırım torpılı vardı kızın...Tabıı kı hayal kırıklığımı yanıma alıp eve döndüm,gazetelere baktım,ınternetten ıs arama yenı yenı vardı,evımde bılgısayarım yoktu,ınternet kafeler artık sureklı gıttığım bı yer oldu,ama yaptığım basvurulardan haber gelmıyordu..

Haber gelen yerlerede gıdıyordum gorusmeye,deneyımım olmadığı ıcın olmuyordu,yada yolu uzaktı,ısı beğenmıyordum ben üniversite mezunuyum yıllardır sacma ıslerde calıstım artık güzel bir işim olmalı diye coğunada burun kıvırmıstım.Hatta kpss ye bile girmiştim..Orasıda olmadı,70le memur olunurken 68 almıstım..cok uzun yıllar iş aradım..dort seneliğe tamamlamaya karar verdım üniversiteyi ve bu arada artık muhasebeden ölesiye nefret ediyordum,o ben yıllarca muhasebecı olucam mali musavır olucam dıyen ınsan gıtmıstı,muhasebenın m sınden nefret eden bırı gelmıstı..Sonra bir mağazaya gectım,derken yükseldim,ordan baska bı mağazaya derken mağazacılıkla ilgili bilmediğim sey kalmadı,uzman olmustum..Ama mağazanın calısma sartları bana gore değıldı hafta sonu ızınlı olacağım işlerde calısmak ıstıyordum,genclığım bır mağazanın hos dekorasyonları,ısıklı ama ıcımı yakan alısverıs merkezlerının ıcınde tükeniyordu..

İnat ettim bu mağazacılık ortamından kurtulmak istiyorum ben dedim..Sonrasındada bir yıla yakın iş aradım,bu seferde uzun yıllar mağaza deneyımım olduğu için hep mağazalardan haber geliyordu,umudumu kesmedim,tekstil sektöründe yine mağazada yaptığım göreve eşdeğer bi pozisyonda,merkezınde iş buldum,derken birbucuk-iki yıl sonra e-ticaret sektöründe buldum kendimi...

Kısacası özetlemek gerekirse;Mezun olduktan sonra yeni mezunların yasadıkları en büyük sorun nedir? Tabiiki işsizliktir..
Okulu bitirdiniz,sıra geldi iş aramaya..Öncelikle Cvnizi hazırlamanız gerekir.Bitirdiğiniz okulları,hobılerınızı,gittiğiniz kursları belırtın..Fotoğrafınızı ekleyin cv nıze..Her yerden basvurularınızı yapın,hatta mezun olur olmaz,yada olmanıza yakın ıs aramaya baslayın.
Hayat tozpembe değil,planlarınızla hayatta basınıza gelenler hıc ummadığınız gıbı oluyor..Hangı iş olursa olsun kabul edin,en azından deneyim kazanırsınız,iş beğenmemezlik etmeyin..
Arkadaslarınıza,akrabalarınıza,çevrenize iş aradığınızı söyleyin..Bazen yakın cevrenızın referansı ıle cok guzel seyler olabılıyor..
Üniversite mezunu olmak çok güzel,ama kimseyi küçümsemeyin,burun büyüklüğü yapmayın,ben bunu yapmadım ama yapan insanlarıda cok gördüm..Ofisinizi temizleyen,cay getıren ablalar olur ya mesela onlarada iyi davranın kimsenin insan olduğunu unutmazsanız,onlarda sizi asla unutmazlar..O tekstil firmasından ayrıldığımda herkese tüm mağazalara ve merkeze aynı anda mail atmıstım..Mailden sonra telefonlarım susmadı..Herkes cok duygulanmıstı..

Veda Mailim;
"Hayatın havaya attığımız 5 topla oynanan bir oyun olduğunu düşünelim:
Bu toplar;
1. İşimiz,
2. Sevdiğimiz,
3. Sağlığımız,
4. Dostluklarımız ve
5. Benliğimizdir.
Bu 5 top içinde bir tek "işimiz" lastik bir toptur. Düşürürsek de zıplatabiliriz. Ancak diğer 4 top camdan yapılmıştır. Düşerse kırılır,yerine konulamazlar. Bunu fark etmeli ve hayatımızı bu dengeye göre kurmalıyız.Oysa hepimiz o ilk lastik topu tutabilmek uğruna diğerlerini kırıp dökmüyor muyuz?"(Can Dündar)

Sevgiler..

Kutsal bir görev sahibi öğretmenlerimiz bu konu dısındadır ve ınsallah atamaları yapılır hepsinin..

üniversiteyi okuduk ama koca bile bulamadık diyen biricit bakalım beyaz atlı prensini bulacak mı ?

resimler alıntıdır,yeni mezun yazınca bu fılm cıktı googleda,bı ızleyın bakalım guzele benzıyor..

41 yorum:

  1. Biricit çok doğru söylemişsin... içimi dökmüşsün... yarama tuz basmışsın!

    hepimiz sistem kurbanıyız...

    YanıtlaSil
  2. ninicim toplumsal bir sorun,yeni mezun olunca cok sık karsılastığımız bır durum,kımse mezun olduğu ısı yapmıyor zaten..bosuna doğduğun yer değıl doyduğun yer denılmemıs..hayat ıste..

    YanıtlaSil
  3. Nice lise mezunları harika işlerde çalışıyorlar, artık buna kayırmamaı denir, torpilmi bilemiyorum.

    Bildigim tek şey pek çok gencin senin durumunda oldugu biricitim. Siste diyoruz ama nereye kadar suçlucaz bu garip sistemi bilemiyorum.

    Ayrıca 5 top oyunu, sadece bu sözlerle hayat özetlenmiş..

    YanıtlaSil
  4. Aslıcım bence buna kader denılıyor :)
    zaten bı mılyon tane kurs cıkmıs mıllet onlara gıdıyor ordan cıkınca bıle ıs buluyorlar,olan yıne unıv. mezunlarına oluyor

    Can Dündar'ın sözleri ve şiirleri cok manalıdır.

    YanıtlaSil
  5. ben hala inatla müşavir olacağım diyorum ama ne yalan söyleyim sevmiyorum muhasebeyi :( e-ticareti merak ediyorum, ilgimide çekiyor aslında ucundan kıyısından araşıtrdım ama pek bişi yok.

    YanıtlaSil
  6. işte en büyük sorunsal! of ben de çok dertliyim çok! bazen diyorum yanlış bölüm mü seçtim yoksa.. aaah ah özel sektörde iş bulmak o kadar zor ki, istediğin işi yani. anlamadığım bizi işe almadan nasıl tecrübeli olmamızı beklerler! of mesela hala bi'yerden haber bekliyorum 2 kere görüştük stajımı da orda yaptım diye ama yok yok! işte sonra da kpss sevdasına girdim, devlet olsun benim olsun maaşım belli olsun diye. o da 80-90 puan istiyo! n'apıcam ben biricittt! :))) yüksek yapıyım diyorum bu ara (kafayı yiyen Kuulumsu) :)

    YanıtlaSil
  7. birijit ne kadar doğru yazmışsın,evet sadece işimiz lastik top gibidir,diğerleri camdan.sevgiler

    YanıtlaSil
  8. Dürr-i Yekta ben belkı muhasebede calıssaydım severdım,ama ıs bulamayınca asırı derecede soğudum muhasebeden,o kadar malı musavır arkadasım varki,ama cok zor bı meslek tamam cok kazanclı ama ınsanın hayatınıda tamamen elegecırıyor,ben tesadufen girdim e-ticaret sektörüne bu arada :)ama severek yaptığım bir iş,kendi işinin patronu olmak daha güzeldir ama diyim sana:)

    YanıtlaSil
  9. Kuul'umsu Kadın ıstedığın ısı bulmak gercekten cok zor,ınsallah bulursun,bende kpssye gırmıstım 7 sene onceydı,kursa gıtmedım ama sana bısey dıyım mı tanıdıklarımda hıc kazanan olmadı hemen hemen herkes gırdı nasıl kazanıyorlar kursun etkısıde oluyordur belkı,calısırken doktora yapsana :)

    YanıtlaSil
  10. ben stajını yaptığı yerde iş bulan hatta hayallerimin şirleti dediğim yerde çalışan biri olarak sizi anladığımı söyleyemem ama konu artık iş bulmaktan ziyade o ortamda mutlu olmak. ben mezun oldum 2 gün sonra işe başladım. dünyanın en büyük şirketlerinden birinde 1 buçuk yıldır çalışıyorum ve bir gram huzurum yok. koca koca çoluklu çocuklu insanlar ergen entrikaları çeviriyolar etrafta. dışardan bizlere güzel gelen o firmaların aslında çoğunun içi öylesine boş ki !!!
    allah iş arayanlara da memnun olmayanlara da huzurla çalışacağı helal para kazanacağı bir iş nasip etsin arkadaşlar... bence en önemlisi bu ...

    YanıtlaSil
  11. otuzundansonra işimiz için sağlığımızdan,ailemizden,dostlarımızdan yada kendi benliğimizden olmamamıza gerek yok aslında,işi her zaman buluruz ama diğerleri bi gittiği zaman tehlıkedeyız demektır..sevgıler canım..

    YanıtlaSil
  12. irituruncubalik huzur zaten cok onemlı,o dedığın ınsan benzerlerı her ısyerınde varlar meraketme canım :)) ıcı bos yerlerde bende calıstım ısım veremıyorum su andada ama emın ol her yerde her cesıt ınsandan mevcut,sabırlı ol sana kısısel bısey yapmıyorlarsa ısınden memnunsan sakın ısten ayrılma onlara ınat calısmana devam et canım

    YanıtlaSil
  13. Serüven gibi oradan oraya ...
    Benim serüvende bu yıl başlıyacak gibi mezun olabilirsem..
    Koşturmadan çabalamadan hiç birşey kendiliğinden olmuyor...

    YanıtlaSil
  14. Dönence cabalamadan bısey olmuo malesef ama asla umıdını yıtırmemek onemlı olan,iş arama surecı hayat boyu devam edıyor aslında,ılk aramaya baslayınca sabırlı olmak lazım umarım hemen bulursunuz.

    YanıtlaSil
  15. Yaşadıklarımdan sonra hep şunu söyledim ''keşke ağdacı yada manikürcü olsaydım '' Neden mi? İnsan çok güzel bir işe sahip olsa da, üniversiteyi bitirip hatta yüksek lisans yapsa da, bir kaç yabancı dili olsa da kader bazen ağını örüp insanı hiç tahmin edemeyeceği olumsuzlukların ortasına taşıyor. Bunca yıl kariyer adına geçirdiğim yıllarımı bir çırpıda yitirdim. İnsanoğlu düşer de kalkar da. Ama benim sorunum iş bulamamak değil. Benim sorunum çalışamıyor olmak. Daha önce yüzlerce kişiyi yöneten ben bugün en basit günlük ihtiyaçlarımı bile gideremiyorum...

    Özet olarak biri bana Kayıpkent'e gitmeden önce şöyle demişti: Kul kurarmış, kader gülermiş...

    YanıtlaSil
  16. Bayan Travma kader ıste dedığın gıbı bız nasıl planlar yaparsak yapalım hayat ıstedığımız sekılde gıtmeyebılıyor,umarım sorunlarını cozebılırsın..sorunlarına neden olan ınsanlarıda Allah'a havale et..hiçbirseyide yitirmiş sayılmazsın o sekılde düşünme,belli olmaz,içindeki gücü yenıden bulduğun zaman yeni bir hayata gecersin insallah..

    YanıtlaSil
  17. beni mezun olduğum yıllara götürdün...
    unuttuğum çoğu anı canlandı gözümde yeni bir yazı için ilham yani :)) teşekkürler.

    YanıtlaSil
  18. FRAGİLE merakla beklıyorum yazını :)) ınsan o gunlere donebılse zaten.. rica ederim..:)

    YanıtlaSil
  19. biricit kesinlikle öyle ben her zaman bu düşünceyi savunmuşumdur, az olsun ama kendi işim kendi mesleğim olsun, müşavirlik ciddi anlamda zor bayağı bir kafa istiyor getirisi ise çalışmalarını karşılamıyor, çok geniş bir sektör tutturabilmek önemli. e-ticaret ile ilglii müsait vaktinde daha geniş sohbet etmek isterim seninle.

    YanıtlaSil
  20. Yönetim istatifaa =)

    yazdıklarının kelimesi kelimesine katılıyoruz...

    Sevgiler

    xX

    YanıtlaSil
  21. Dürr-i Yekta evet malı musavır olmanın zorluğuda oldukca fazla,bazen hafta sonu bıle calısıyor arkadaslarım, kendı ısın olmasının güzelliği en azındanda kafan rahat oluyodur tahmınımce,bana yasmin_ozer@windowslive.com dan ulasabılırsın her zaman :)

    YanıtlaSil
  22. eglenceneredebizorada :))) insan kaynakları ve bölüm yönetimleri istifaaaa:)

    YanıtlaSil
  23. çok haklısın, ben de ilk mezun olduğumda çok mutsuz olmuştum iş bulamadığım için. Şimdi ise bölümümle ilgisi olmayan bi işi yapıyorum. Yine mutsuzum ama umutluyum bir güm ben de mutlu olacağım bi işte çalışacağım.

    YanıtlaSil
  24. çok doğru şeyler yazmışsın, ben de mezun olduğumda iş bulamayıp çok üzülmüştüm, şimdi ise bölümümle hiç ilgisi olmayan bi işte çalışıorum. Hala mutsuz olsam da umutluyum bir gün ben de mutlu olacağım işi yapacağım :)

    YanıtlaSil
  25. Hayat'ın Kendisi ınsallah ıstedığın gıbı bır ısı bulursun ve mutlu olacağın ısı yaparsın :) sevgıler

    YanıtlaSil
  26. Bu kadar denk gelir yani. :) Ben de atanamayıp bekleyen bir işsiz olarak yüksek lisansa başvuracağım. :)
    Biricit sen de benim özgeçmiş yazmama yardım eder misin?
    :D

    YanıtlaSil
  27. Firarî Yolcu tabıı yardımcı olurum :)) umarım atanırsın yenı senede

    YanıtlaSil
  28. İnşaallah canım yaa.
    Sağ olasın yazdım da yarın yollayacağım, bakalım.
    Rabbim kimseyi işsiz, aşsız, evsiz bırakmasın. Hele şu soğukta...

    YanıtlaSil
  29. okul hayatın ve çalışman ne güzelmiş.
    okulla iş benzemez birbirine hiç ülkemizde. okuduklarımız işimize de yaramaz.
    :)
    yani şimdi memnun musun işinden.
    :)

    YanıtlaSil
  30. Firarî Yolcu amin canım insallah Allah işi olmayanlara yardım etsin,hayırlı olsun senınde :)

    YanıtlaSil
  31. deeptone evet canım doğru dıyosun okulla iş hayatı hıc benzemıo maalesef :)) ınsanlar hıc bı seyden memnun olmazlarmıs :))

    YanıtlaSil
  32. merhabalar canım:)
    öncelikle cici yorumun için çok teşekkürler...
    koskalar için, nasıl gönderiliyor diye sormuşsun.
    kasım ayında bir kampanya yapmışlardı.
    o zaman aktif blogculardan adrsleri istenmişti.
    anca geldi ürünler..
    ara ara bu kamyalar oluyor.
    haber veririnm sana;)
    sevgiler...

    YanıtlaSil
  33. birtutamkekik cok tesekkur ederım canım :) afıyet olsun gulegule kullan,banada haber verırsın bı daha olursa sevgıler :)

    YanıtlaSil
  34. Bizim ülkemizde çalışma şartlarının özeti: Ekmek aslanın ağzında :) İş bulamasan bir dert, bulsan başka dert :)

    YanıtlaSil
  35. Ahu midesine inmiş durumda :) aman en ıyısı evlenıcem evımın hanımı olucam baslıcam karıyerıne dıye :))

    YanıtlaSil
  36. İş hayatını o kadar güzel anlatmışınız ki, üstüne yazmak lüzumsuz.

    YanıtlaSil
  37. Bolat iş hayatıyla ılgılı dahada anlatacaklarım var :)

    YanıtlaSil
  38. Merakla bekleyeceğiz o postları :)

    YanıtlaSil
  39. Bolat benı ızlemeye devam edın :)))

    YanıtlaSil